Let op voor valse e-mails uit naam van Waterunie

Let op: er gaan veel valse e-mails rond die eruitzien alsof ze van Waterunie komen en vragen om je klantengegevens te controleren of aan te passen. Die e-mails zijn niet echt.

De waterbedrijven Farys en De Watergroep werken vanaf 2026 samen onder een nieuwe naam: Waterunie. Cybercriminelen spelen hierop in en proberen gegevens te verzamelen.
Ben je klant van Farys of De Watergroep? Laat je niet vangen:

  • Tot begin januari 2026 ontvang je nog steeds alle documenten van je huidige waterbedrijf (Farys of De Watergroep).
  • Ook na januari 2026 loopt de dienstverlening van Farys en De Watergroep gewoon door. Je moet hier zelf niets voor doen of aanpassen. Je kan je klantenzaken bij Farys of De Watergroep ook na januari 2026 blijven regelen via de officiële contactkanalen van Farys en De Watergroep. Die contactkanalen zullen er vanaf januari 2026 gewoon wat anders uitzien.

Heb je een valse e-mail of sms ontvangen?

Hoe herken je échte en valse berichten?

Controleer van wie de e-mail of sms komt.

  • E-mails van Farys komen altijd van een e-mailadres dat eindigt op ‘@farys.be‘. E-mails van De Watergroep komen altijd van een e-mailadres dat eindigt op ‘@dewatergroep.be’.
  • Sms’en van Farys of De Watergroep komen altijd van het nummer 8686 of 8875. We versturen nooit berichten via Whatsapp of via een 04xx xx xx xx-nummer.

Controleer de links in je e-mail.

  • Een link van Farys of De Watergroep begint altijd met ‘https://’.
  • Onze officiële naam staat altijd vlak vóór het laatste punt in het webadres (dus net vóór ‘.be’). Bij Farys is dat dus altijd ‘farys‘ (www.farys.be), bij De Watergroep is dat altijd ‘dewatergroep’ (www.dewatergroep.be). Heel af en toe zie je nog een extra woord voor ‘farys.be’ of ‘dewatergroep.be’, maar dat is altijd gescheiden door een extra punt (bijvoorbeeld jobs.dewatergroep.be of my.farys.be).

Krijg je een factuur? Controleer eerst of je openstaande facturen hebt.

  • Dat doe je op elk moment bij je waterbedrijf (bijvoorbeeld via MyFarys of de klantenzone van De Watergroep).
  • Tip: vraag een automatische betaalopdracht aan voor je waterfacturen. Dan verlopen je betalingen altijd op tijd en vanzelf. Zo hoef jij je nooit meer af te vragen of die e-mail of sms over een factuur wel echt is.